Vlákno hlavního ekonoma České spořitelny Davida Navrátila. Ten často publikuje materiály přímo nesouvisející s bankovním sektorem, ale takové, které reagují na aktuální celospolečenské problémy.
Tomu, kdo má twitter, doporučuji ke sledování.
Tak tedy:
👉 „V čele žebříčku mediální gramotnosti za rok 2022 jsou Finsko, Norsko, Dánsko, Estonsko, Švédsko a Irsko. Tyto země mají díky kvalitě vzdělání, svobodným médiím a vysoké důvěře lidí nejvyšší potenciál odolávat negativním dopadům desinformací.
„Je znepokojivé, že společnosti, které jsou nejzranitelnější vůči dopadu falešných zpráv, jsou zároveň nejméně znepokojeny šířením a dopadem dezinformací.“
Marin Lessenski, vedoucí týmu, který žebříčem mediální gramotnosti zpracovával.
👉 „Na konci žebříčku jsou Severní Makedonie, Bosna a Hercegovina, Albánie, Černá Hora a Turecko (31. místo) => mají nízký potenciál vypořádat se s dopady desinformací zejména kvůli nedostatečným výsledkům v oblasti svobody médií a vzdělávání. ČR 18. místo, Polsko 19., Slovensko 24.
👉 „Jak to Finové dělají? Mediální gramotnost je součástí národních osnov již od předškolního věku. Mediální gramotnost je součástí všech předmětů.“
👉 „Finsko má v boji proti dezinformacím své výhody. Jeho veřejný školský systém patří k nejlepším na světě. Vysoká škola je zdarma. Důvěra ve vládu je vysoká a Finsko patřilo k evropským zemím nejméně postiženým pandemií. Učitelé jsou vysoce respektováni.“

👉 „Učitelé ve Finsku jsou sice povinni vyučovat mediální gramotnost, ale mají značnou volnost v tom, jakým způsobem budou hodiny realizovat. Žáci mají např. za úkol vlastní videa a fotografie, aby zjistili, jak snadno lze manipulovat s informacemi. Čtou novinové články a učí se, že hezké zprávy nemusí být pravdivé. Učí se, jak fungují vyhledávací algoritmy, a že první výsledky nemusí být vždy nejspolehlivější.“
👉 „Učitelé používali ruské zpravodajské stránky a memy jako základ pro diskusi o účincích státem sponzorované propagandy. Učí se pochopit rozdíl mezi sociálními médii a žurnalistikou. Skvělý výsledek Estonka je obdivuhodný i díky výrazně nižšímu HDP (= peníze nejsou vše). I tam není mediální gramotnost samostatný předmět, ale součástí ostatních předmětů.“
👉 „Ve výtvarce se například učí jaké reklama vyvolává dojmy a obrazy. V občance, co je propaganda… Malé děti se učí bezpečně používat internet, jak se vytváří digitální obsah.!
👉 „Učitelé přiznávají, že učit takto je obtížnější, než učit literaturu starou 100 let. Ale autoři žebříčku mediální gramotnosti dokládají, že vzdělání je ale efektivnější než regulace = vzdělání je nejlepší cesta, jak dezinformacím a propagandě čelit.“
🏇 Koncepční práce, investice do vzdělání s výsledkem ve středně a dlouhodobém horizontu… nějak mám pocit, že tohle se tady neujme. Tím spíš, když sám předseda vlády před nedávnem prohlásil, že Česká republika žádný plán na boj s dezinformacemi ani nepotřebuje …
Úvodní obrázek: Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor
Podpořte provoz této stránky
Tuto stránku jste zresuscitovali vy, kteří přispíváte, abych mohl udržet v práci snížený úvazek a mohl vytvářet a sdílet její obsah. Visegradský jezdec není Karel Paták, ale jsme to my všichni.
Díky!
Pokud mě chcete také podpořit, můžete prostřednictvím služby Donio.cz