Mediální gramotnost jako protizbraň na hybridní válku

Vlákno hlavního ekonoma České spořitelny Davida Navrátila. Ten často publikuje materiály přímo nesouvisející s bankovním sektorem, ale takové, které reagují na aktuální celospolečenské problémy.

Tomu, kdo má twitter, doporučuji ke sledování.

Tak tedy:

👉 „V čele žebříčku mediální gramotnosti za rok 2022 jsou Finsko, Norsko, Dánsko, Estonsko, Švédsko a Irsko. Tyto země mají díky kvalitě vzdělání, svobodným médiím a vysoké důvěře lidí nejvyšší potenciál odolávat negativním dopadům desinformací.

„Je znepokojivé, že společnosti, které jsou nejzranitelnější vůči dopadu falešných zpráv, jsou zároveň nejméně znepokojeny šířením a dopadem dezinformací.“
Marin Lessenski, vedoucí týmu, který žebříčem mediální gramotnosti zpracovával.

👉 „Na konci žebříčku jsou Severní Makedonie, Bosna a Hercegovina, Albánie, Černá Hora a Turecko (31. místo) => mají nízký potenciál vypořádat se s dopady desinformací zejména kvůli nedostatečným výsledkům v oblasti svobody médií a vzdělávání. ČR 18. místo, Polsko 19., Slovensko 24.

👉 „Jak to Finové dělají? Mediální gramotnost je součástí národních osnov již od předškolního věku. Mediální gramotnost je součástí všech předmětů.“

👉 „Finsko má v boji proti dezinformacím své výhody. Jeho veřejný školský systém patří k nejlepším na světě. Vysoká škola je zdarma. Důvěra ve vládu je vysoká a Finsko patřilo k evropským zemím nejméně postiženým pandemií. Učitelé jsou vysoce respektováni.“

👉 „Učitelé ve Finsku jsou sice povinni vyučovat mediální gramotnost, ale mají značnou volnost v tom, jakým způsobem budou hodiny realizovat. Žáci mají např. za úkol vlastní videa a fotografie, aby zjistili, jak snadno lze manipulovat s informacemi. Čtou novinové články a učí se, že hezké zprávy nemusí být pravdivé. Učí se, jak fungují vyhledávací algoritmy, a že první výsledky nemusí být vždy nejspolehlivější.“

👉 „Učitelé používali ruské zpravodajské stránky a memy jako základ pro diskusi o účincích státem sponzorované propagandy. Učí se pochopit rozdíl mezi sociálními médii a žurnalistikou. Skvělý výsledek Estonka je obdivuhodný i díky výrazně nižšímu HDP (= peníze nejsou vše). I tam není mediální gramotnost samostatný předmět, ale součástí ostatních předmětů.“

👉 „Ve výtvarce se například učí jaké reklama vyvolává dojmy a obrazy. V občance, co je propaganda… Malé děti se učí bezpečně používat internet, jak se vytváří digitální obsah.!

👉 „Učitelé přiznávají, že učit takto je obtížnější, než učit literaturu starou 100 let. Ale autoři žebříčku mediální gramotnosti dokládají, že vzdělání je ale efektivnější než regulace = vzdělání je nejlepší cesta, jak dezinformacím a propagandě čelit.“

🏇 Koncepční práce, investice do vzdělání s výsledkem ve středně a dlouhodobém horizontu… nějak mám pocit, že tohle se tady neujme. Tím spíš, když sám předseda vlády před nedávnem prohlásil, že Česká republika žádný plán na boj s dezinformacemi ani nepotřebuje

Úvodní obrázek: Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor

Podpořte provoz této stránky

Tuto stránku jste zresuscitovali Vy, kteří přispíváte, abych mohl udržet v práci snížený úvazek a mohl vytvářet a sdílet její obsah. Visegradský jezdec není Karel Paták, ale jsme to my všichni.

Díky!

Pokud vás stránka Visegradský jezdec zaujala a rádi byste přispěli na její provoz, můžete ji podpořit prostřednictvím služby Donio.cz nebo na transparentní účet číslo 2301923262 / 2010.

Všem dárcům samozřejmě mnohokrát děkuji

Nejnovější články

Autor

Karel Paták - Zdravotník s přesahem

Zajímá mě politika, proto ji sleduji a snažím se svoje postřehy a poznatky prostřednictvím textu předat dál, mezi další lidi. Mám totiž za to, že v době nástupu populismu a dezinformací, jako běžného politického nástroje, je dvojnásob nutné, aby každý, kdo dorazí k volební urně, vhodil svůj hlas na základě co nejširšího spektra informací a podle něj se potom rozhodoval. Mediálních výstupů je dnes přebytek a vytváří tak informační chaos, proto se snažím, aby můj web sloužil k jejich tříbení.

Můj příběh