V souvislosti s tlakem na omezování emisí přichází znovu do kurzu (nedávno spíše útlum) cestování nočními vlaky
Jednak do nich, kvůli výše zmíněnému, přesedlala část cestujících sama a rovněž se dá očekávat nějaká podpora od orgánů státních správ, které mají zájem o to, aby se tento druh cestování (tedy vlaky obecně) rozšířil.
Do rozvoje a navýšení počtu linek investují i naši hlavní železniční dopravci a tak se v tomto směru patrně brzy dočkáme výrazného zvýšení nočních spojů.
Pokud navíc vtrhne na tratě i konkurenční boj, budeme se v budoucnu moci dočkat i skutečně atraktivních cen, tak se o píše v článku o situaci ve Španělsku.
Tam sice nejde o vlaky noční, ale tamní přepravní společnost jezdí mezi Madridem a Barcelonou za sedm euro, tedy zhruba pět set kilometrů jízdy za 180 korun…
Namátkou v ČR rozjede Regiojet noční spoje z Prahy přes Berlín, Amsterodam, Brusel až do Ostende.
Zatím jezdí do chorvatského Splitu a brzy spustí linku do Lvova.
Tento spoj jsem využil vloni (končil jen v Rijece) a letos to s partou kamarádu a koly zkusíme znovu, tentokrát právě až do Splitu.
Specialitou Českých drah je ze vzdálenějších míst například Curych, ale dostanete se i do Varšavy, Budapešti, nebo Innsbrucku.
Zajímavá je podle mě i trasa Bohumín – Hel, tedy prakticky až na pláže Baltského moře v Polsku. Jednosměrná jízdenka stojí u ČD necelých 1000 korun.
Myslím, že se tento segment dopravy bude v následujících letech hodně rozvíjet a nabídne příznivé podmínky (cena, služby, destinace) i mnohým novým zákazníkům, kteří o něj dříve nejevili zájem.
Jeden z webů o dálkovém cestování vlakem například zde.
Foto z webu Leo express.