Paní Alena a pávi za dva míče

Ministerské fotoalbum paní Aleny S. jako symbol prázdné pokladny, ale i prázdné politiky.

Kauza exministryně financí a jejích profifotografů v souběhu s jejím (ne) výkonem ve funkci, je jedním z charakteristických rysů současné politiky: dnešní politika neuspokojuje voliče, protože zhusta jsou její hlavní náplní jen sebeprezentace a marketing. Což posléze vede část zklamaných voličů k volbě antisystémových hnutí a extrémistů.

👉 Nějakou prezentaci jako ministr vlády a politik samozřejmě mít musíte a je to v pořádku. Ale co už v pořádku není, že se mnohdy vlastní selfPR a marketing stanou jedinou náplní vaší politické agendy. Tím hůře pak pro celou zemi, odpovídají – li tomu i reálné výsledky takového politika.

👉 Finančně jsou ty dva miliony korun, z nichž navíc může být část i relevantně využitá – ti fotografové opravdu udělali i něco pro ministerstvo financí, jakkoli bezpochyby sloužili hlavně soukromým zájmům exministryně – ve srovnání s miliardovými tunely ANO a ČSSD ve prospěch garážových podnikatelů na předražené a nekvalitní čínské respirátory nebo i sto milionů do kapsy Andreje Babiše za (ne)inovativní linku na chléb Penam relativně zanedbatelné, ale i tak je to dost na to, aby to veřejnost zajímalo. 

👉 Nejdůležitější rovina, na kterou celý příběh ukazuje, je to, čím se v posledních letech stala politika. Z větší poloviny je dnes politika o sebeprezentaci a marketingu. Všechno je jen takové povrchní pozlátko. Téměř úplně zmizel z politiky obsah. Pravdivý, skutečný obsah. Řešení problémů země a to i v delším časovém horizontu a jejich pravdivá komunikace s veřejností.

👉 V řadě případů totiž, i když politik prezentuje nějaký obsah, jsou to lži. Jako třeba ta o ukončené rekonstrukci D1 nebo bazénu hotelu Thermal v Karlových Varech.

👉 Tento styl v ČR jednoznačně výrazně zesílil kvůli hnutí ANO, nicméně není to tak, že by za všechno mohl Andrej Babiš. Jedná se o celosvětový trend, kterému nejvíc pomáhají sociální sítě a cíleně šířené dezinformace.

👉 Není ostatně náhoda, že právě Andrej Babiš a jeho PR tým si pomáhali ve finiši nedávné kampaně právě nejmohutnějším dezinformačním médiem v zemi. Valili totiž takovou stoku lží, že by mu to jinde (vyjma tedy jeho vlastních médií) už bez alespoň částečné korekce a oponentury, nezveřejňovali.

👉 U Babiše navíc jeho videa i fotky vytvářely potřebnou mlhu nejen tehdy, když měly vysvětlit lidem, že osm let opravovaná (a ještě nedodělaná „Dé jednička“ je vlastně nová dvou set kilometrová dálnice, kterou „pro naše lidi Andrej zařídil“, ale taky vždy, když bylo třeba přikrýt či přebít u jeho voličské skupiny, nějaký Babišův prohřešek, který v té době vyšel na světlo.

Podpořte provoz této stránky

Tato stránka funguje zejména díky příspěvkům od vás čtenářů. Díky všem.

Pokud mě chcete také podpořit, můžete využít služby Donio.cz

👉 Politika je únavná a stereotypní práce (pokud se dělá poctivě) se spoustou úředních ale i zákulisních jednání, jejíž výsledky často volič ani nezaznamená. Není proto divu, že málo výkonní či neschopní politici, se velmi často uchylují k vizuální prezentaci nedůležitého mikromanagementu, který ale u určitých skupin jejich voličů dobře zabírá. A navíc předkládají voličům tezi, že právě mikromanagement (řešení problémů jednotlivců, na místo řešení systémových) je náplní jejich práce.

👉 Ovšem i kdyby každý politik (poslanec, senátor), pomohl pěti lidem týdně, tak se jejich práce dotkne pouze desítek tisíc lidí ročně a nás v ČR žije 10 miliónů. Tedy hodnotit politika za efektivitu mikromanagementu je nesmysl. (Typicky: „On je hodnej, protože jsem viděla na FB, že pomohl penězi postižené holčičce (nechal se u toho vyfotit a vložil si to na všechny svoje účty), tak ho budu volit.“ A pak, když se hlasovalo o konci kojeňáků, tak nebyl přítomen, protože to bylo v pátek odpoledne…)

Premiér Andrej Babiš ministryně financí Schillerová a s účastí naslouchají záchranářským týmům v Podluží, kterým se vloni prohnalo tornádo. PR fotografie (převzato z Fórum 24)
Stejná dvojice na tomtéž místě, bez pozlátka pro sociální sítě, vytvářeného PR marketéry „hnutí“. (ČTK, Reflex)

Samozřejmě, že nejsem proti tomu, aby politici participovali na veřejně prospěšných projektech (charita), ba naopak, ale nesmí se to stát hlavní náplní jejich práce.

👉 Jak se píše v článku, z něhož tento text vychází, konkrétně paní Schillerová by měla částku utracenou za fotografy do rozpočtu ministerstva financí vrátit a to ze soukromých peněz (lhostejno, zda z peněz ANO nebo přímo z peněz paní Schillerové). Velká část práce těch fotografů byla udělána skutečně pro soukromou potřebu. To je jako kdyby jeli (za státní peníze) fotit něčí svatbu nebo maturitní ples.

👉 Ostatně, když se někdy podaří as to často i nechtěně, poodhrnout PR make up takového politika, častokrát zůstane laik vyděšeně stát v němém úžasu, kdo že to vlastně spravuje jeho zemi…

Nejnovější články

Autor

Karel Paták - Zdravotník s přesahem

Zajímá mě politika, proto ji sleduji a snažím se svoje postřehy a poznatky prostřednictvím textu předat dál, mezi další lidi. Mám totiž za to, že v době nástupu populismu a dezinformací, jako běžného politického nástroje, je dvojnásob nutné, aby každý, kdo dorazí k volební urně, vhodil svůj hlas na základě co nejširšího spektra informací a podle něj se potom rozhodoval. Mediálních výstupů je dnes přebytek a vytváří tak informační chaos, proto se snažím, aby můj web sloužil k jejich tříbení.

Můj příběh