Patnáct pravidel dezinformací

Informační přehled (neúplný, jde o stále se vyvíjející problematiku) sestavil Dietmar Pichler, rakouský odborník na dezinformace a spoluzakladatel vídeňského Centra pro digitální mediální gramotnost (Zentrum für Digitale Medienkompetenz).

Nejde samozřejmě o jedinou možnou variantu přehledu této problematiky, ale v zásadě se dá říci, že autor podstatu chování dezinformátorů ve veřejném prostoru vystihl.

Zdroj: Instagram autora přehledu

Patnáct nejčastějších dezinformačních taktik

  1. Popírejte zjevnou pravdu
  2. Obviňujte ostatní z toho, co děláte vy sami
  3. Démonizujte svou oběť
  4. Nacvičte si roli oběti, i když jste zjevným pachatelem
  5. Poznejte dokonale své cílové skupiny (jak spolupachatele, tak ty, které chcete ovlivňovat)
  6. Když adresáta nemůžete přesvědčit, snažte se jej zmást
  7. Šiřte ne jednu, ale mnoho souběžných lží, vytvořte tak co největší zmatek
  8. Motivujte ostatní, aby vaše lži šířili dále
  9. Zahlcujte prostor směšnou propagandou: díky tomu se vaše jemnější lži zdají být přijatelnější (viz např. žiletky ve vakcínách)
  10. Pokud je těžké popřít až příliš zjevná fakta, použijte whataboutismus, kterým odvedete téma diskuze jinam
  11. Zesilujte všechny hlasy, které podporují vaše narativy
  12. Šiřte tyto dezinfoverze opakovaně na všech možných platformách, aby je vaši čtenáři (diváci) mohli papouškovat
  13. Uvědomte si, že méně informovaní lidé jsou zranitelnější vůči dezinformacím
  14. Čím více bude váš vymyšlený obsah emoční, tím více jej budou další lidé sdílet
  15. Nechte své publikum cítit se výjimečně: oslovujte je tak, aby věřili, že jsou informovaní lépe než ostatní, a že ti, kteří vidí problém jinak, jsou jen „dekadentní prozápadní ovce“
Na veřejné mínění lidí nezajímajících se hlouběji o politiku i věci veřejné, fungují možná k našemu údivu lépe než všelijaké přesvědčovací přestřelky obyčejná meméčka. Jak tato „optimistická“, …

🏇 …a třeba moře falešných profilů, které zahlcují mediální prostor a jejichž výstupy (hatespeech, shitstorm, plus množství těchto výstupů) odrazují normální lidí od ochoty a chuti diskutovat. Atd, atd.

Je potřeba si uvědomit, co je cílem. Postupná demoralizace společnosti, nárůst nedůvěry ve stát, jeho představitele a struktury (armáda, policie, soudy, ale i média a různé společensky prospěšné organizace a aktivity) a pokles ochoty tuto společnost a stát bránit.

… tak i taková, která umí druhou stranu zesměšnit. Humor je v dezinformační válce mocná zbraň.

Hysterické, nesebevědomé a nesoudržné obyvatelstvo, podezřívající se navzájem, s malou až žádnou odolností vůči krizovým situacím, odmítající složitou demokracii ve prospěch nedemokratické vlády silné ruky.

Nestane se to ze dne na den, ale postupně měsíc po měsíci, až rok po roce. Procento po procentu.

Probíhá to.

Podpořte provoz této stránky

Tuto stránku jste zresuscitovali Vy, kteří přispíváte, abych mohl udržet v práci snížený úvazek a mohl vytvářet a sdílet její obsah. Visegradský jezdec není Karel Paták, ale jsme to my všichni.

Díky!

Pokud vás stránka Visegradský jezdec zaujala a rádi byste přispěli na její provoz, můžete ji podpořit prostřednictvím služby Donio.cz nebo na transparentní účet číslo 2301923262 / 2010.

Všem dárcům samozřejmě mnohokrát děkuji

Nejnovější články

Autor

Karel Paták - Zdravotník s přesahem

Zajímá mě politika, proto ji sleduji a snažím se svoje postřehy a poznatky prostřednictvím textu předat dál, mezi další lidi. Mám totiž za to, že v době nástupu populismu a dezinformací, jako běžného politického nástroje, je dvojnásob nutné, aby každý, kdo dorazí k volební urně, vhodil svůj hlas na základě co nejširšího spektra informací a podle něj se potom rozhodoval. Mediálních výstupů je dnes přebytek a vytváří tak informační chaos, proto se snažím, aby můj web sloužil k jejich tříbení.

Můj příběh