Švédsko oznámilo rekordní částku pomoci Ukrajině ve výši miliardy švédských korun (28,6 mld Kč). V poměru k HDP se tato částka rovná americké pomoci za šedesát miliard dolarů.
Jde celkově o šestnáctý švédský balík pomoci.
A to ještě minulý týden švédská vláda schválila podporu Ukrajině na příští tři roky v celkové výši 75 miliard švédských korun (161 miliard Kč).
A nejen to: jako bonus Ukrajině daruje oba své letouny včasné výstrahy a dálkového radarového průzkumu Saab 340 AEW-300 (ASC-890). Oba mohou navíc přímo komunikovat s letouny F-16.
Součástí aktuálního balíku je mj. i kolem 200 kusů obrněných transportérů typu PBV302 (všechny švédské zásoby i s náhradními díly), dále rakety vzduch-vzduch středního doletu RB 99-AMRAAM, dělostřelecké granáty ráže 155 mm, dále pak půjde o finanční podporu, satelitní komunikaci, materiál pro údržbu už dodané pomoci, cisternová vozidla a podporu vojenského výzkumu.
Hlavní pomocí jsou dozajista oba letouny včasné výstrahy Saab 340 AEW-300 (ASC-890). Pro ukrajinskou armádu jde o mimořádnou pomoc.
Je to vlastně létající radar připevněný na letadle Saab 340, který výrazně zvýší možnosti Ukrajiny včas zpozorovat hrozby hlavně ve vzduchu, ale i na zemi či na moři.
Tato technologie umožňuje zpozorovat stíhačky, vrtulníky, rakety s plochou dráhou letu, drony, lodě, a dokonce i tak malé objekty na moři, jako jsou vodní skútry. Systém AESA údajně dokáže najednou rozeznat 500 cílů na povrchu a tisíc ve vzduchu.
Letouny každopádně začnou na frontě působit až se začátkem podzimu, tak dlouho trvá výcvik pilotů a pozemních operátorů
(Zdroj ZDE.)
Ozývají se i kritické hlasy, narážející na to, že se nyní na nějakou dobu sníží obranyschopnost švédské armády, protože ta má náhradu jen teprve objednanou.
Místopředsedkyně švédské vlády Ebba Bush však říká: „Největší riziko, které Švédsko v této situaci podstupuje, je, že neudělá dost pro to, aby pomohlo Ukrajině vyhrát válku.“
Podpořte provoz této stránky
Tuto stránku jste zresuscitovali Vy, kteří přispíváte, abych mohl udržet v práci snížený úvazek a mohl vytvářet a sdílet její obsah. Visegradský jezdec není Karel Paták, ale jsme to my všichni.
Díky!
Pokud vás stránka Visegradský jezdec zaujala a rádi byste přispěli na její provoz, můžete ji podpořit prostřednictvím služby Donio.cz nebo na transparentní účet číslo 2301923262 / 2010.
Všem dárcům samozřejmě mnohokrát děkuji