Uprchlíků přijdou do země určitě statisíce a velká část z nich asi zůstane více než rok. Pokud Ukrajinu opanují Rusové, mnoho z nich zde zůstane na trvalo.
Současná ad hoc pomoc je dočasným řešením v akutní fázi. Stát musí rychle připravit dlouhodobou strategii pro oblasti: BYDLENÍ – PRÁCE – VZDĚLÁVÁNÍ. Nejde mít rok uprchlíky v obýváku, není to efektivní pro žádnou stranu, potřebujeme dlouhodobě udržitelné řešení.
Dál z textu Michala Berga, místopředsedy Zelených, dlouhodobě se angažujícího v práci s uprchlíky.
👉 Zkušenosti s přijímáním uprchlíků z Německa budou nyní klíčové. V roce 2016 jsme byl na studijní cestě po Německu, dívat se na to, jak systém pomoci uprchlíkům funguje. Tady přináším pohled do toho, co nás čeká. Ve zkratce: obrovská hromada nelehké práce.
👉 Pro připomenutí, Německo nyní hostí 1.5 milionů uprchlíků a žadatelů o azyl. Při přepočtu na počet obyvatel se v Česku dostaneme na tuto úroveň při 192 tisících uprchlíků. Což je zhruba polovina toho, co máme nyní. Do této situace se můžeme dostat za týden, nebo ještě dříve.
👉 Uprchlíci se z logiky věci hromadí ve velkých městech. Německo proto zavedlo jejich přerozdělování do jednotlivých spolkových zemí na základě Königsteinovy kvóty – podle počtu obyvatel a ekonomické síly určuje, které země se mají postarat o kolik uprchlíků.
Podpořte provoz této stránky
Tuto stránku jste zresuscitovali Vy, kteří přispíváte, abych mohl udržet v práci snížený úvazek a mohl vytvářet a sdílet její obsah. Visegradský jezdec není Karel Paták, ale jsme to my všichni.
Díky!
Pokud vás stránka Visegradský jezdec zaujala a rádi byste přispěli na její provoz, můžete ji podpořit prostřednictvím služby Donio.cz nebo na transparentní účet číslo 2301923262 / 2010.
Všem dárcům samozřejmě mnohokrát děkuji
👉 Každá spolková země provozuje hlavní přijímací centrum a následně má mají vlastní mechanismy, kterými uprchlíky přerozdělují do měst a obcí. Každý tak férově přispívá spravedlivým dílem. Bez kvót, pouze na základě dobrovolnosti, celý systém zkrátka nemůže fungovat.
👉 Municipality mají obrovskou zodpovědnost za funkčnost celého systému i za sdílení mnoha nákladů. U nás zřejmě dojde ke sdílení zodpovědnosti na úrovni krajů a měst, ale i tak se města musí připravit na hodně práce.
👉 Primárně ubytování: krátkodobě se používá co jde, ale pro delší pobyt je klíčové najít důstojné ubytování se soukromím, stejně jako se snažit předcházet velké koncentraci uprchlíků na jednom místě.
👉 V Německu hrají velkou roli rychle stavěné montované stavby, rekonstrukce objektů původně pro jiný účel nebo výkupy bytů. Je velká snaha neblokovat sportovní a kulturní budovy dlouhodobě, protože to mezi některými lidmi vzbuzuje nelibost uprchlíkům pomáhat.
👉 Otázka bydlení je samozřejmě o to složitější, protože dostupnost bytů ve větších městech byla problematická už před válkou. Na druhou stranu, čím izolovaněji uprchlíky ubytujete (různé turistické chaty na venkově apod.), tím složitější jim bude poskytovat jinou pomoc.
👉 Provoz přijímacích center i všech dalších zařízení bude potřeba zajistit finančně i personálně. V Německu hraje obrovskou roli zapojení občanské společnosti, firem a dobrovolníků. S tím u nás máme jen malé zkušenosti, na druhou stranu máme mnoho funkčních neziskovek.
👉 Stát a obce se s nimi musí naučit dobře spolupracovat, stejně jako nastavit procesy, aby bylo možné mobilizovat a zapojit velké množství dobrovolníků. Na státu bude zdravotní péče, sociální podpora, přístup na pracovní trh a bezpečnost, hlavní opatření ve školství.191
👉 Zde ale nastupuje i role občanské společnosti: pomoc se školou, psychologická pomoc, kapacity pro hlídání dětí, výuka jazyků, volnočasové aktivity. Do tohoto bude potřeba zapojit co nejvíce lidí, sportovní kluby či kulturní organizace, a další složky občanské společnosti.
👉 Protože města u nás mají s dlouhodobou pomocí uprchlíkům jen malé zkušenosti, bude potřeba najít platformy, jak mezi sebou tyto zkušenosti a dobrou praxi co nejrychleji sdílet, a to jak mezi městy, tak mezi občanskou společností. A samozřejmě se zahraničím.
👉 Bude to o to komplikovanější, že v Německu je speciální Spolkový úřad pro migraci a uprchlíky (BAMF), který má velkou kapacitu a zkušenosti. U nás nic srovnatelného nemáme, organizace se zkušenostmi (OPU, SIMI) jsou chronicky podfinancované.
👉 Tohle všechno bude stát hodně, hodně peněz. Studie v Německu ukazují, že přes nastavení mechanismů na proplácení nákladů nesou zejména větší města nadproporční náklady na pomoc uprchlíkům. 15 největších měst v Německu vydalo většinu nákladů na pomoc uprchlíkům.
👉 Počáteční nadšení a přísun peněz ze sbírek začne vysychat, rozpočty jsou na tom špatně už nyní a bude třeba zajistit stabilní financování. Vedle toho stále nezmizí covid a všechny ostatní problémy, které jako Česko máme, zejména nutnost investovat do změn v energetice.
👉 Ceny všeho navíc půjdou nahoru a lidé válku pocítí na peněženkách. Což je věc, kterou v Německu při pomoci uprchlíkům tolik nemuseli řešit. O to složitější to pro nás všechny bude. Náklady na pomoc, její organizace, ale taky její veřejná podpora.
👉 Pokud vás téma zajímá, přečtěte si například tuto studii a ještě osobní zkušenost tady.
Mimochodem. nad úplně samým problémem se včera večer zamýšlel i Petros Michopulos.
🏇 Druhá fáze nynější uprchlické vlny bude delší a pro celou naši zemi těžší. Tím spíše, že už tématu podpásově zneužívá politická opozice (ANO, SPD) už nyní, kdy se ještě v podstatě žádná negativa neprojevují a naopak společnost je sjednocena v ochotě uprchlíkům pomáhat.
Mimochodem: jen počet nově příchozích dětí z Ukrajiny je kolem 70 000 (zatím), přičemž počet žáků cizinců byl dosud na českých mateřských , základních a středních školách celkem 40 000.
Čeká nás těžší zkouška, než si zatím většina z nás dokáže představit.
Nakonec Berg&others udělali celý manuál: „Pro zvládnutí pomoci uprchlíkům bude klíčová role měst a obcí. Zde je manuál, kterým s tím může pomoci.
➡️ Jak na ubytování
➡️ Na co dát pozor
➡️ A jak zapojit občany vašeho města. Bez nich nepůjde zvládnout.
Pošlete svému starostovi či starostce.
Vláda by měla pustit k řešení odborníky na migraci a integraci, často pracující v různých neziskovkách a úzce s nimi spolupracovat. Oni tu práci umí i dělat i za mnohem menší přízně politiků a společnosti, než je tomu dnes.
Můj první (z mnoha) osobních setkání s uprchlickou krizí tady.
Schaffen wir das?