“Zelené peklo“ očima zpravodaje ČRo, aneb když novináři víc fandí, než píší popisují realitu.

🎯⁠ Zpravodaj Českého rozhlasu v Bruselu Viktor Daněk se podivoval na dikcí článku webu Echo 24, který obecně řečeno varuje před “zelenou ideologií, která dobývá západ“.

Viz screen a článek.

🎯⁠ Osobně se na webu Echo 24 už nepozastavuji nad ničím od doby, kdy jeho šéfredaktor obhajoval v duelu na ČRo v době hybridní války nutnost dezinformačních webů.

🎯⁠ Takže k textu článku nyní Viktor Daněk:

👉 Nestranně a s porozuměním tématu napsáno, to nemohu říct. (Ironie)

Žiju v „zelenou ideologií dobytém“ Bruselu, kde plošný rychlostní limit 30 km/h pro auta platí od Nového roku a řeknu vám, byl to ze začátku nezvyk, ale s odstupem mi to přijde skvělé.

👉 Stejně jako v Paříži, i v Bruselu ponechali 50 nebo 70 na vybraných ulicích, je jich sice menšina, ale za to to jsou ty nejfrekventovanější trasy. Brusel má navíc stejně jako Paříž dokončený vnitřní i vnější okruh, můžete tak klidně projet městem, aniž byste 30 kdy potkali.

👉 Třicítka fakticky platí jen v obytných čtvrtích, kde se člověk stejně musí motat mezi chodci a cyklisty a každou chvíli brzdí kvůli kruhovým objezdům. Místo neustálé jízdy start-stop tak prostě jedu jen pozvolněji. Jsem častý řidič a fakt to nijak zvlášť člověka nezpomaluje.

👉 Ve skutečnosti to není zas tak revoluční změna, jak by se mohlo zdát. Třicítka v obytných čtvrtích platila na většině (!) území Bruselu už dřív, fakticky se tak od 1. 1. 2021 často jen změnilo dopravní značení, třicítka se na nová místa rozšiřuje jen postupně a cíleně.

👉 Nemám to potvrzené daty, ale z osobní zkušenosti mám vypozorované, že tu třicítku, která platila i dřív, si řidiči najednou začali prostě víc hlídat. A když ji někdo překračuje, tak jede 40-50 ne 70. Řekl bych proto, že dopad plošné třicítky je spíš psychologický.

👉 Na co data naopak už jsou, to je výrazný úbytek dopravních nehod a především vážných zranění při nich. Jako častý chodec s kočárkem a občasný cyklista musím říct, že se na bruselských ulicích teď cítím bezpečněji.

👉 Z třicítky měly obavy hlavně taxikáři, po zavedení třicítky ale utichly. Jak jsem psal, zas tolik se nezměnilo, i data z městských kamer říkají, že se provoz fakticky nezpomalil, jen je plynulejší, taxi mají navíc s MHD velmi často svoje vyhrazené pruhy.

👉 Doporučil bych ale plošnou 30 Praze? Rád bych řekl, že jo, ale Praha bohužel není Paříž ani Brusel. Okruh není dokončený, napojení na něj je všelijaké. Kolo v Praze není alternativa k autu. Brusel je také daleko hustěji zastavěný, takže ta třicítka tu má větší opodstatnění.

👉 Co mi ale vadí, to je oblíbený český narativ, že na západě jsou všichni zpovykaní zelenou ideologií a nejspíš úplně pitomí, když řeší nadbytek aut ve městech a s tím spojené zácpy a smog omezováním rychlosti. Nejdřív si o tom něco zjistěte nebo si to ještě líp zkuste. Jde to. (směrem k Echo 24)

🏇⁠ Já za sebe jako poučený laik dodám, že vědci považují za největší problém znečištěného vzduchu ve městě nikoli zplodiny z výfuků aut (na čemž se točí článek Echo 24), ale jsou to jednak nespálené zbytky paliva a hlavně částice, vznikající otěrem pneumatik a silnice – Totiž extrémně jemný prach vzniklý vzájemným obrušováním pneumatik a silnice. Je to směs materiálu z pneumatik, gumy a asfaltu rozemletá na tak jemné částice, že tvoří aerosol. Ten se drží ve vzduchu velmi dlouho a létá na velké vzdálenosti.

🏇⁠ Dál jsou to jemné kovové pilinky vznikající při brzdění odíráním brzdových kotoučů. Protože jsou často ve velikosti pod 0,3 mikrometru, prochází většinou filtrů a dostávají se dýcháním hluboko do těla. Navazují na sebe další jedovaté látky a vytváří sloučeniny, které působí toxicky na organismus. Podle rakouských, švýcarských a německých vědců, kteří přezkoumávali doporučení  německé vlády ohledně emisí NOx, je vdechování tohoto prachu nebezpečnější než samotné emise.

🏇⁠ Pomaleji jedoucí auta budou tedy logicky vířit méně prachu a menší bude i opotřebení pneumatik, což znamená méně částic, které za sebou pneumatiky zanechávají.

Jak se sníží následky srážky s automobilem v souvislosti s jeho rychlostí pro chodce a cyklisty

🏇 A pak je tu samozřejmě možná ještě významnější hledisko, totiž bezpečnostní:

V momentě, kdy se střetne vůz jedoucí rychlostí 50 km/h s chodcem, je až 80% šance na usmrcení chodce, 3% šance na vážná poranění a jen 17% šance, že chodec z tohoto střetu vyvázne jen s lehčím poraněním. Pokud však dojde k nárazu v momentě, kdy vůz jede rychlostí pouze 30 km/h, má chodec až 90% šanci na přežití, 15% šanci na vážné poranění a 75% šanci na lehké zranění.

Což je podle textu Echa 24 jen “údajné bezpečnostní hledisko“. Ale kdo jsem já, abych radil profíkům z redakcí, že ano…

Nejnovější články

Autor

Karel Paták - Zdravotník s přesahem

Zajímá mě politika, proto ji sleduji a snažím se svoje postřehy a poznatky prostřednictvím textu předat dál, mezi další lidi. Mám totiž za to, že v době nástupu populismu a dezinformací, jako běžného politického nástroje, je dvojnásob nutné, aby každý, kdo dorazí k volební urně, vhodil svůj hlas na základě co nejširšího spektra informací a podle něj se potom rozhodoval. Mediálních výstupů je dnes přebytek a vytváří tak informační chaos, proto se snažím, aby můj web sloužil k jejich tříbení.

Můj příběh