Nepatřil jsem k jeho skalním fanouškům, ale v politice jsem jej respektoval – ostatně TOP jsem jednou volil.
Dnes jsem poslouchal jeho obsáhlý rozhovor pro ČRo a musím uznat, že jeho schopnost vysvětlit současnou komplikovanou realitu tak, aby jí porozuměl každý, v současné vládě chybí.
Zkusil jsem tedy ty hlavní myšlenky přepsat „na papír“ pro vás všechny.
✍️ Můj odhad: 100 tisíc uprchlíků = 10 miliard z rozpočtu za všechny položky, které to sebou nese. Rostoucí inflace a ceny energií dostane větší část lidí než dnes do takové situace, ve které jim musíme pomoci.
✍️ Částečně zchudneme všichni, to je nevyhnutelné. Opravdu chudým se pomoci musí, ostatním není z čeho. Pokud se vám daří hůř, ale máte zákl. životní potřeby zajištěny, není to důvodem pro intervenci státu.
✍️ Situace (inflace, energie, válka) je tak mimořádná, že schodek rozpočtu 280 mld, překročen být může, je ale třeba se chovat zodpovědně a nedělat populistická, nic neřešící gesta.
✍️ Viz. spotřební daň z PHM – sleva o 1,50 nepomůže nikomu, je to často denní pohyb cen na trhu a rozptyl na pumpách v jednom kraji. Navíc se ani ta sleva nemusí promítnout do koncové ceny. Pro rozpočet to znamená ztrátu 1 mld/měs. Vláda předtím měsíc dobře argumentovala, proč nebude dělat plošná opatření, aby nakonec udělala takové na němž nikdo nevydělá a proděláme všichni (stát).
Lepší už by bylo opatření na stanovení maximální marže. Myslím, že komplikované situace na trhu část zpracovatelů a distributorů využila.
✍️ Rozpočet je nastaven na inflaci do 4 %, tudíž do něj ze současné vysoké inflace přitečou desítky miliard navíc, ale zase vydá taktéž desítky mld na položky, s nimiž nebylo při tvorbě rozpočtu počítáno a to díky válce. (viz níže)
✍️ 1. Pomoc ukrajinským uprchlíkům, to budou desítky mld. 2. Vyšší peníze na valorizaci důchodů, vyšší peníze lidem v energetické chudobě a sociální nouzi 3. Vyšší výdaje než přepokládané, bude muset vláda vynaložit i na surovinovou bezpečnost a na obranu.
✍️ Vládě tedy patrně nezbyde nic jiného, než někdy v létě udělat novelu zákona o státním rozpočtu, dopočíst tam ty mimoř. příjmy z inflace, ale i mimoř. výdaje, viz výše.
✍️ Bylo špatné, kdyby ta situace byla zneužita k uvolnění finanční disciplíny a populismu, ale pokud se schodek rozpočtu navýší o 10, 20 mld., asi se nic zásadního, vzhledem k okolnostem, nestane.
✍️ Z dlouhodobého hlediska je známo, že každá uprchlická vlna znamená přínos pro ekonomiku. Tyto ukrajinské děti (ty které se nevrátí zpět), mi jednou budou platit důchod a já jim za to děkuju. Nicméně z krátkodobého hlediska, ta struktura příchozích pro ekonomiku není ideální)
✍️ Každé takové situace ve společnosti zneužívají populisté, obchodní ze strachem a tajné služby Ruska, přes páté kolony, ale vláda má tolik legitimních ekonomických pák, že by tato situace neměla vést k celospolečenským bouřím.
✍️ Před válkou jsme měli deficit 280 mld, třetí nejrychleji se zadlužující se ekonomiku v EU. Současné rozpočty jsou takto dlouhodobě neudržitelné a to úplně nejdražší pro nás všechny by bylo, kdyby se tyto veřejné rozpočty neudržely a šly ke krachu. Viz aktuální návrh 12 bodů Andreje Babiše, které by stály stát půl biliónu, na to stát prostě nemá, vždyť máme skoro 300 mld dluhu a každou takto půjčenou korunu budeme splácet dráž i s úroky…
✍️ Tady se setkaly, bohužel, tři věci najednou: 1. Inflace spojená s potkovidovou vysokou poptávkou, 2. uvolněná rozpočtová politika 3. válka Ruska proti Ukrajině -dnes už je jasné, že energetický cenový šok z podzimu byl součástí příprav Putina na válku.
Tato kombinace přivodí chladnutí ekonomiky as v příštím i množnou stagflaci, nerostoucí ekonomiku s vysokou inflací.
✍️ Ale když si zachováme odvahu, lidskost a chladný rozum, tak po nějakých 2 – 3 letech zase začneme bohatnout.
✍️ Každý chápe, že když se má rozdělit o něco svého, tak z logiky věci on sám bude mít méně – a u státních peněz je to stejné. Když se o něco dělíme s více lidi, pak nelze myslet, že můžeme mít stejně jako před tímto dělením.
✍️ Chci říct, že umět se rozdělit v těžké chvíli s někým opravdu potřebným, je taky velké bohatství. A tohle trpělivě vysvětlovat, že to děláme proto, že je to správně, je úkolem nejen pro vládu, ale pro všechny, kdo umí formulovat, aby to společnosti vysvětloval.
🏇 Je to tak,. čekají nás hodně těžké roky, ale pokud se vláda bude věnovat i těm dole a hlavně bude s nimi intenzivně komunikovat, máme předpoklady to zvládnout.
Nežijeme v Bangladéši, ale v nejrozvinutější části světa, v Evropské unii.
Podpořte provoz této stránky
Tuto stránku jste zresuscitovali vy, kteří přispíváte, abych mohl udržet v práci snížený úvazek a mohl vytvářet a sdílet její obsah. Visegradský jezdec není Karel Paták, ale jsme to my všichni.
Díky!
Pokud mě chcete také podpořit, můžete prostřednictvím služby Donio.cz