Evropský parlament minulý schválil několik zásadních částí klimatického balíčku, jehož cílem je snížení emisí do roku 2030 o 55 % oproti roku 1990).
K přiblížení toho, o čem tam i naši politici jednali, využiju vlákno zpravodajky ČRo v Bruselu Zdeňky Trachtové.
Pro začátek je potřeba zdůraznit, že přechod od fosilních paliv je naší blízkou budoucností. A Česko musí být v pelotonu, který ty změny uskutečňuje.
Otázka kdy a jak je důležitá, ale Češi tápou i v tom, pokud se to dotýká nás samotných. Například budoucnost jádra, které má v budoucnosti tvořit 56 % našeho energetického mixu, vůbec není podle EU (která to platí) tak jasná, jak se nám vláda pokouší tvrdit.
Hlasování o balíčku Fit 55 v EP, respektive jeho výsledek.
🌦 „Energeticky náročné obory budou muset snižovat emise daleko rychleji oproti původním plánům. Reforma počítá i s ukončením bezplatných povolenek pro podniky – a to do roku 2034. Od roku 2027 vznikne také nový samostatný systém povolenek pro budovy a pro pohonné hmoty v dopravě.“
🌦 „Emisní povolenky se taky nově budou vztahovat na námořní dopravu – a to konkrétně na lodě s tonáží nad 500 tun. Do roku 2026 se postupně zruší bezplatné povolenky pro letectví a navýší se podpora udržitelným leteckým palivům.“
🌦 „Poslanci schválili taky zavedení uhlíkového cla pro produkty dovážené do EU ze zahraničí. Výrobci mimo EU tak budou muset doplatit rozdíl mezi cenou za emise uhlíku v zemi výroby a cenou uhlíkových povolenek v Evropské unii. Zde hlasování:“
🌦 „Pro ochranu obyvatel a malých firem zejména před dopady nových povolenek z pohonných hmot a vytápění budov vznikne Sociální fond financovaný právě z peněz vybraných za povolenky. Hlasování zde:“
🌦 „
Předběžnou dohodu mezi parlamentem a členskými státy na většině návrhů se podařilo uzavřít už za českého předsednictví. Část europoslanců dnes ale hlasovala proti návrhům. Jak hlasovali zpracoval
🌦 „Ještě dodám, že všechny návrhy musí ještě formálně schválit Rada EU.“
Tolik tedy Zdeňka Trachtová z Bruselu.
Já přidám několik příhodných aktualit, tak pojďme na to.
A. Sešlo mi na twitteru v jeden den
Odkaz k obrázku.
B.
Ministrem Síkelou zmíněný rozcestník.
C. Porovnávání podílů zdrojů energie v jednotlivých evropských zemích od faktaaoklimatu
D. Ačkoli se to v současnosti při pohledu z našich oken nemusí zdát, planeta se otepluje. A rychle.
E. Doklad grafikou
F. Kolik máme času ještě nedělat takřka nic, nevím, ale, že se to okno zkracuje je podle mě jisté.
Kdo by měl podrobnější zájem o načrtnuté scénáře, tak je možno se podívat na tento TEXT.
🏇 V Evropě probíhá válka. Je logicky prioritou. Jenže změna klimatu, s možnými zásadními dopady na evropské společnosti, je v běhu zrovna tak.
Obě reality jsou výzvou, jak pro naše politiky, tak pro celou společnost.
Možná, že teď vytváříme určující základ pro příští minimálně dekády budoucnosti naší země. A to i pro Češky a Čechy, kteří se ještě ani nenarodili.
Je to velká zodpovědnost. Ale taky historická příležitost.
Podpořte provoz této stránky
Tuto stránku jste zresuscitovali Vy, kteří přispíváte, abych mohl udržet v práci snížený úvazek a mohl vytvářet a sdílet její obsah. Visegradský jezdec není Karel Paták, ale jsme to my všichni.
Díky!
Pokud vás stránka Visegradský jezdec zaujala a rádi byste přispěli na její provoz, můžete ji podpořit prostřednictvím služby Donio.cz nebo na transparentní účet číslo 2301923262 / 2010.
Všem dárcům samozřejmě mnohokrát děkuji