Premiér Babiš: inventura

V krátké době se sešly dva články, které hodnotí éru správy ČR Andrejem Babišem, pokusil jsem se z nich udělat stručný výtah.

Tady je:

DeníkN, Jan Moláček

👉 Kdyby šlo o výsledky, byla by Babišova další politická dráha v troskách. Jeho vládnutí, zejména druhé volební období, které strávil ve funkci premiéra, charakterizovala čím dál zřetelněji neschopnost řídit, ostře kontrastující s image manažera, na níž svou politickou nabídku vystavěl.

👉 Vyvrcholila tragicky během koronavirové pandemie, kdy kvůli mnohokrát popsaným selháním vlády musela Česká republika pohřbít dvakrát více obětí covidu-19 v přepočtu na hlavu (v průměru) než země Evropské unie.

👉 Příčiny byly úplně stejné. Tou méně závažnou byla skutečná, autentická Babišova neschopnost. Zpočátku se dařilo skrývat ji za clonou profesionálního marketingu a automatický předpoklad, že majitel firmy s desítkami tisíc zaměstnanců nemůže neumět vést.

Babiš nevyhrál volby 2017 protože je dobrý politik, ale proto, že měl kampaň, do níž narval násobně víc peněz, než konkurence. Letos mu však nestačilo ani to. Lidi totiž už ochutnali, jakým politikem veš skutečnosti je. Špatným.

👉 Babiš asi skutečně snil o stovkách kilometrů nových dálnic. Je na nich shoda napříč politikou. ANO ovládalo ministerstvo dopravy dvě volební období, přesto nedokázalo s dálnicemi pohnout a premiérovi nezbylo než před volbami s ostudou vydávat za úspěch zpožděnou, nekvalitní a ne zcela dokončenou rekonstrukci D1…

👉 Většina Babišových neúspěchů ale má ještě jednu závažnější příčinu. Ignorování základních pravidel demokracie a politické kultury, podle nichž nesmí být politik v evidentním střetu zájmů, nesmí kumulovat příliš mnoho moci a paralyzovat klíčová média tím, že si je koupí, musí odstoupit, pokud čelí vyšetřování, aby nezavdával důvod k podezření, že ho chce ovlivňovat, apod.

👉 Ignorování těchto zásad ze strany Andreje Babiše mělo vážný důsledek. Pro své odpůrce na politické scéně i v řadách občanské společnosti nebyl jen politickým oponentem v demokratické soutěži, ale někým, kdo chce demokratickou soutěž vyřadit ze hry. 

👉 Vše dále umocňoval řadou postojů. Třeba na odiv stavěným obdivem k Viktoru Orbánovi, který demokracii v Maďarsku likviduje zcela nepokrytě, dosazením kontroverzních kandidátů do Rady ČT nebo spojenectvím s prezidentem Milošem Zemanem, kterému umožnil v rozporu s ústavou zasahovat do personálního složení vlády během letní vládní krize v roce 2019.

👉 Premiér nemůže jeden den trapně zatloukat průhlednou fintu, díky níž dostalo Čapí hnízdo padesátimilionovou dotaci, a druhý den chtít, aby lidé, kterým včera lhal do očí, uvěřili, že to myslí poctivě s výměnou nejvyššího státního zástupce nebo nouzovým stavem.

👉 V bohatých zemích EU, které přes evropský rozpočet subvencují chudší, se logicky stala tématem otázka, zda je legitimní posílat postkomunistickým zemím miliardy, když je inkasují tamní oligarchové a používají je k zabetonování své moci a oklešťování demokracie. Andrej Babiš byl tak nucen zaujímat vůči EU stále ostřejší konfrontační postoj, až mu jako klíčový zahraniční partner zbyl maďarský premiér Orbán.

👉 Ani sebekvalitnější demokracie neposkytne úplné bezpečí před politiky tohoto typu. Přinejmenším ne do té doby, než najdeme model jejího úspěšného fungování v ekosystému virtuální reality dezinformací, sociálních médií a propagandy, která má k dispozici technické prostředky, o jakých se totalitním režimům minulého století ani nesnilo.

Upřímně je ale třeba si přiznat, že nebýt pandemie, která naplno odhalila, že na vedení státu nemá schopnosti, byl by možná premiérem i dnes.

Deník Referendum, Jan Gruber.

Text vychází z hlavních bodů Babišovy vlády.

1.“Chceme důchodovou reformu.“

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) krátce po svém jmenování ustavila Komisi pro spravedlivé důchody, představila tři varianty nového důchodového systému a na konci minulého roku návrh reformy postoupila i do legislativního procesu, záměr zůstal jen na papíře.

Babišův kabinet její provedení totiž odpískal bezmála rok před volbami. Alena Schillerová:„Tato vláda již komplexní důchodovou reformu nepředstaví. Nebudu lhát. Bude to úkol pro vládu příští. Třicet let se to nepovedlo, nepovede se to ani teď, byť jsme se snažili.“

2. „Chceme začít s reformou státu. To znamená vyrovnaný státní rozpočet.“

Fakta: V roce 2018 státní rozpočet počítal se schodkem padesáti, o rok později čtyřiceti a v roce následujícím dokonce s pěti sty miliardami korun. A totožný deficit Babišův kabinet ve Sněmovně prosadil i pro letošek.

A rozhodně to nebylo jen kvůli Covidu: Jak doložily Národní rozpočtová rada nebo Nejvyšší kontrolní úřad, C 19 sám o sobě nebyl příčinou strmého růstu zadlužení České republiky.

Na vině byla i chybná politická rozhodnutí, pod nimiž je vedle politického hnutí ANO podepsaná i ODS, KSČM a SPD. Na prvním místě jde o snížení daně z příjmů fyzických osob v podobě zrušení superhrubé mzdy už v době začínající ekonomIcké krize a výrazné poklesu HDP.

3. Dostupné bydlení: rezignace na bytovou politiku

Ačkoli se zákonem o sociálním bydlení programové prohlášení počítalo, ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (ANO) se je v rozporu s doporučeními českých odborníků, ale i Evropské komise rozhodla nahradit dotačním titulem Výstavba.

Ten se ovšem v praxi vůbec neosvědčil, o dotace nebyl nejen mezi lidmi, ale ani mezi obcemi valný zájem a Státní fond podpory investic loni přijal pouhých třiatřicet žádostí.

 Vláda i zákonodárci naopak věnovali neúměrnou pozornost smyšlenému problému „zneužívání“ sociálních dávek.

Selfiepremiér. Čím víc průšvih, tím víc zvířatka. Všichni si to pamatujeme

4. „Digitální Česko! Všechny úřady online na jednom místě!“

Změny jsou jen dílčí a pomalé, ke slibované digitální revoluci nedošlo ani náhodou.

„Decentralizované řízení neumožňuje stát efektivně digitalizovat. Postupy jsou nekoncepční. A finance jsou vynakládány neefektivně. Státní správa nemá dostatečnou expertní kapacitu. Náklady se nesnižují, ale naopak rostou. Nedaří se předcházet vendor lock-in zakázkám. A veřejnost není o možnostech eGovernmentu informována,“ shrnula v bilančním dokumentu organizace Rekonstrukce státu.

5. Pražský okruh: „Do roku 2021 zahájíme stavbu jeho klíčové části D0 511 mezi Běchovicemi a D11.“

Zmiňovaná stavba zatím stále nemá ani pravomocné územní rozhodnutí. Stále tak platí, že poslední úsek Pražského okruhu byl otevřen již před dlouhými jedenácti lety.

6. „Nepřipustíme privatizaci veřejných služeb ani podniků se státní účastí.“ 

Jenom stručně:

Podniky vládou vybrané k privatizaci:

  • MUFIS a.s., 49,0 % účast MF
  • EON S.E, 0,2 % účast MF
  • UNIPER, 0,1 % účast MF
  • KORADO, 34,2 % účast MF
  • Vítkovice a.s., 0,0 % účast MF
  • VIPAK VIDEM Kršsko, 96,5 % účast MF
  • Správa Letiště Praha a.s., 100,0 % účast MD
  • ČSAD ÚAN Praha Florenc s.p., 100,0 % účast MD
  • Státní léčebné lázně Bludov s.p., 100,0 % účast MZD
  • Jihomoravské pivovary a.s., 100,0 % účast MZE

Jinak řečeno Babiš nachytal na slib voliče, kteří mají za to, že správné řešení je držení kapitálu výhradně v českých rukou, čímž se měl odlišovat od předchozích vlád a pak v klidu dělal to samé.

Bude stačit Česku jedno fiasko s Andrejem Babišem v čele? (via Smějící se bestie)

7. „Garantovaná místa ve školkách“: zrušeno

Návrh na zrušení míst ve školkách už pro dvouleté dětí sice podal VKj, ale hlasovali pro něj i politici z řad politického hnutí ANO a ČSSD, a to navzdory tomu, že jen o dva dny dříve vláda schválila programové prohlášení, které s garancí míst počítalo.

8. „Státní správu otevřeme a odpolitizujeme!“

Praktická politika Babišova kabinetu však vypadala zcela odlišně, když prosadila úpravy ve služebním zákoně, jež zjednodušily podmínky pro odvolávání státních tajemníků.

Přestože Evropská komise Českou republiku varovala, že schválení zákona by mohlo ohrozit čerpání evropských peněz, neboť právě nastavením jasných pravidel pro fungování nezávislé státní správy podmiňovala uvolnění finančních prostředků na celé programovací období, zákonodárci na její výtky nevzali zřetel.

🏇 Andrej Babiš ve vrcholné politice byl zkrátka pohromou a to i přesto, že v ní byl demokraticky, díky hlasům ve volbách.

Důsledky jeho způsobu správy země budeme pociťovat ještě za dlouhá léta a posílil i rozkladné proudy ve společnosti a její nedůvěru v politiku a v naše hodnotové ukotvení.

Zklamal tedy prakticky ve všech oblastech svého politického působení.

Otázkou zůstává, jestli to ale on bere jako neúspěch, jeho cíle byly úplně jiné a třeba Agrofert na jeho politickém angažmá jednoznačně vydělal.

Alespoň zatím.

(Úvodní obrázek z blogu Starý kocour)

Next station?

Nejnovější články

Autor

Karel Paták - Zdravotník s přesahem

Zajímá mě politika, proto ji sleduji a snažím se svoje postřehy a poznatky prostřednictvím textu předat dál, mezi další lidi. Mám totiž za to, že v době nástupu populismu a dezinformací, jako běžného politického nástroje, je dvojnásob nutné, aby každý, kdo dorazí k volební urně, vhodil svůj hlas na základě co nejširšího spektra informací a podle něj se potom rozhodoval. Mediálních výstupů je dnes přebytek a vytváří tak informační chaos, proto se snažím, aby můj web sloužil k jejich tříbení.

Můj příběh