Jak funguje ruská propaganda a jak se jí bránit v několika obrázcích.
Ačkoli Rusko patrně chystá útok na Ukrajinu, terčem jeho hybridních operací jsme i my a další země Evropy. O to intenzivněji jsme v dělostřelecké přípravné hbridní palbě teď, v době vrcholících příprav k invazi.
Netuším, jestli nakonec dokážeme Rusko od útoku odradit, nicméně i kdyby se tak stolo, je jisté, že hybridní a dezinformační válka ruských tajných služeb zejména vůči jejich bývalým guberniím, nebude polevovat a i nadále budou pokračovat snahy informačními manipulacemi ovlivňovat naše veřejné mínění směrem od demokracie a našeho geopolitického ukotvení.
Proto je nutné znát cíle a prostředky dezinformační války, jinak se jí nemůžeme bránit.
Na úvod připomenu, že celá kostra není stavěna primárně tak, aby vychvalovala Rusko, ale na kritice a zveličování chyb západu pomocí manipulativních taktik. Zrovna tak, protože jí dělají nejlepší profíci tajných služeb, není jednoduše detekovatelná a lidé, kteří jí uvěří, v žádném případě nejsou ochotni uvěřit a přiznat, že je s nimi záměrně manipulováno.Hybridní metody mají několik výhod: především jsou levné a mohou je proti vlastní zemi užívat i lokální kolaboranti, či tzv. užiteční blbci a vše přitom může být moderováno z centra. Jedním z takových byla i ruská ambasáda v Praze.
Shrnout na krátkém prostoru jak se vůči ruské propagandě bránit je prakticky nemožné, ale můžeme si alespoň zkusit vysvětlit základní principy jak funguje, abyste ji uměli snáze identifikovat a bránit se jí.
Ano, typické je například vytváření několika různých verzí jedné disruptivní události tak, aby se rozmlžila pravda o tom, jak se ve skutečnosti stala. Pokud bude číst několik různých verzí, které vypadají přesvědčivě, prostě znejistíte, to je normální. A to, co vám připadalo jasné, například sestřelení civilního letadla nad okupovanou Ukrajinu ruským systémem BUK, vám najednou přejde do režimu: „Bůh ví, jak to vlastně bylo.“ A to je cílem dezinformační války.
Ruská propaganda má zkrátka za cíl čtenáře zmást a znejistět. Pokud se to povede ve větším měřítku, společnost začne být paralyzovaná. A paralyzovaná společnost není schopna se bránit útokům. Tím nemusí být nutně vojenská invaze, ale třeba pokus o mimoparlamentní převzetí moci proruskou vlivovou skupinou.
V zásadě je to tak, že v obrázku zmíněná média vypustí dezinformaci a tuzemské kanály jí začnou masivně přebírat a taky upravovat a vypouští i své vlastní verze. Rusku kolikrát stačí na někoho mediálně zaútočit a tuzemská kremlofilní scéna, kterou by taková souvislost jinak ani nenapadla, okamžitě začne vyrábět na tu osobu či organizaci konspirační či dezinformační obsah. Jeden příklad: Gyorgy Soros, o toho jste ještě před několika lety na české dezinfoscéně prakticky nezavadili, zatímco dnes, kdy jí ho „otagovali“ Rusové, může snad i za to, že vám protéká WC.
Trollové, ti skuteční, jsou organizovaná a placená armáda lidi, kteří pod mnoha falešnými profily ovlivňují diskuze pod články zpravodajských webu a na sociálních sítích.
V masivním nasazení jsou schopni ovlivnit názory voličů (ti prostě získají dojem, že to, co si přečtou opakovaně o nějaké situaci v diskuzích na sociálních sítích, že už si to myslí každý, tudíž já, který jsem měl dosud jiný názor, asi nemám pravdu), kteří pak jdou a volí podle toho jak jsou záměrně ovlivňováni. Viz třeba migrace z třetího světa, kterou Češi stále nejčastěji uvádí jako hlavní téma podle nějž se rozhodují u voleb, která se Česka prakticky nedotýká. v Česku je to větší téma, než v zemích zasažených masivní migrací a dokonce i teroristickými útoky islamistů.
Podpořte provoz této stránky
Tuto stránku jste zresuscitovali vy, kteří přispíváte, abych mohl udržet v práci snížený úvazek a mohl vytvářet a sdílet její obsah. Visegradský jezdec není Karel Paták, ale jsme to my všichni.
Díky!
Pokud mě chcete také podpořit, můžete prostřednictvím služby Donio.cz
Právě pro níže zmíněné, je pro společnost potřebné podporovat všechny občanské iniciativy, které v dezinformační válce stojí na naší straně. Tím spíše, že ten, kdo by nás měl chránit především, totiž stát, selhává a dezinformacím nechává prakticky neomezený prostor.
Díky vašim příspěvkům podporujeme několik takových aktivit. Spolek Nelež, který se zaměřil nas boj proti financování dezinfowebů z reklamy renomovaných firem a klasické factcheckigové projekty Konšpirátori.sk a Manipulátoři.cz. Díky!
Hlavně nebýt pasivním konzumentem informací. Ověřovat si zprávy z více zdrojů, nenechat se ovlivňovat emočním a zkratkovitým obsahem, tak typickým pro dezinformační ekosystém.
Já bych ještě doplnil otevřenost a transparentnost politiky a státu. Pokud totiž jako občané budeme o všem (vyjma utajovaných bezpečnostních záležitostí) vědět, tedy kdo, co, proč a jak bude mnohem menší prostor na spekulace, konspirace a manipulace. A pak trestní odpovědnost dezinformátorů, není nejmenší důvod, pokud vytvoří obsah, který bude naplňovat paragraf o šíření poplašné zprávy, proč proti takovému subjektu nezakročit. A zrovna tak u obsahů zahrnující hanění rasy, náboženství či sexuální identity, kterými se prokremelské weby jenom hemží.
🏇 Dezinformační válka, boj o kyberprostor, to jsou nové výzvy pro budoucnost, jejichž aktivnímu řešení se, pokud chceme zůstat svobodnou a demokratickou zemí, nemůžeme vyhnout. Uvidíme, jak se k tomuto problému postaví nová vláda. Pokud by totiž sestavila týmy odborníku na ochranu státu před dezinformacemi, bude jejich výkon velmi omezený, pokud formy mediální výchovy nezačlení v intenzivní míře i do systému vzdělávání všech věkových skupin.
Když to jde v Pobaltí a Skandinávii, musí to jít u nás taky. Budeme – li chtít…
Zajímá mě politika, proto ji sleduji a snažím se svoje postřehy a poznatky prostřednictvím textu předat dál, mezi další lidi. Mám totiž za to, že v době nástupu populismu a dezinformací, jako běžného politického nástroje, je dvojnásob nutné, aby každý, kdo dorazí k volební urně, vhodil svůj hlas na základě co nejširšího spektra informací a podle něj se potom rozhodoval.
Mediálních výstupů je dnes přebytek a vytváří tak informační chaos, proto se snažím, aby můj web sloužil k jejich tříbení.
Na našich stránkách používáme cookies, abychom vám přinášeli relevantní obsah. Díky cookies víme, jestli se k nám vracíte pravidelně a jaké stránky vás nejvíce zajímají. Kliknutím na "Povolit vše" dáváte souhlas s tím, že můžeme používat všechny dostupné cookies. Kliknutím na "Nastavení" můžete vybrat konkrétní cookies, které chcete povolit.
Tato stránka využívá cookies, aby zlepšila "uživatelský prožitek" během toho, jak procházíte její obsah. Cookies, které jsou označené jako "nezbytné" jsou uloženy do vašeho prohlížeče, jelikož jsou důležité pro správnou funkci stránky. Zároveň využíváme i cookies třetích stran, které nám pomáhají s analýzou webu a díky nim můžeme zjistit, jak uživatelé naše stránky používají. Tyto cookies budou uloženy ve vašem počítači pouze po udělení souhlasu. Máte možnost cookies odmítnout, ale může to pak ovlivnit některé funce webu.
Tyto cookies pomáhají s funkcí některých částí webu, jako například se zobrazením vloženého obsahu (videí), nebo se sdíleným obsahem ze sociálních sítí.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá se zlepšováním „uživatelského prožitku“.
Analytické cookies zaznamenávají, jak uživatelé používají naše stránky. Tyto cookies poskytují informace o počtu uživatelů na webu, míře prokliků na odkazy na webu, zdroje návštěvnosti atd.
Naše stránky zobrazují reklamy. Tyto cookies jsou používány k tomu, aby reklama byla personalizovaná – tedy aby odpovídala tomu, co reálně hledáte. Tyto cookies pomáhají zlepšovat efektivitu reklamních kampaní. Informace uložené v těchto cookies mohou být používány třetí stranou (reklamní společností), která je využívá k zobrazení reklamy na jiných stránkách.
Potřebné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správnou funkci webu. Tato kategorie obsahuje pouze soubory cookie, které zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.